Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009 ΓΕΛ Μοιρών

ΣΧΕΤ.: Με τα αρίθμ. πρ. 281/01-06-2009 και 303/29-06-2009 έγγραφο του Γραφείου Σχολικών Συμβούλων Δ.Ε. Ν. Ηρακλείου

Σύμφωνα με τα παραπάνω σχετικά, ο απολογισμός και οι παρατηρήσεις μου σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού μου έργου έχει ως εξής:

Α) Μαθήματα που λειτούργησαν αποδοτικά το σχ. έτος 2008 – 2009.

Στην Α’ Λυκείου ένα από τα μαθήματα που λειτούργησε αποδοτικά ήταν το 1ο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου «Ο Υπολογιστής και οι εφαρμογές του». Αντί χρησιμοποιήσω την εισήγηση, έφτιαξα φύλλα εργασίας, όπου το κάθε ένα διαχειριζόταν διαφορετική ενότητα του συγκεκριμένου κεφαλαίου (π.χ. ένα φύλο για τα ΑΤΜ των τραπεζών, ένα φύλο για τους αθλητικούς αγώνες, κλπ) και τα μοίρασα σε ομάδες των 2 – 4 ατόμων.

Στα φύλλα εργασίας άλλοτε τους καθοδηγούσα δίνοντας συγκεκριμένες ιστοσελίδες για να βρουν πληροφορίες (τις οποίες είχα προηγουμένως ψάξει) και άλλοτε τους άφηνα να κάνουν ελεύθερη αναζήτηση (χρήση Google και ελληνικής Βικιπαίδειας), δίνοντας λέξεις – κλειδιά.

Στο τέλος, κάθε ομάδα παρουσίασε την εργασία της στην ολομέλεια του τμήματος και τα παιδιά πληροφορήθηκαν για τις χρήσεις του Η/Υ στην καθημερινή τους ζωή από τους ίδιους τους συμμαθητές τους. (έτσι απέφυγα μία ανιαρή εισήγηση). Παράλληλα έμαθαν πώς να αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο.

Γενικά, στην Α΄ Λυκείου δούλεψα πολύ με φύλλα εργασίας και μικρά θέματα εργασιών κάθε φορά. Π.χ. τα παιδιά έφτιαξαν αφίσα με κανόνες προστασίας από τους σεισμούς, εβδομαδιαίο πρόγραμμα, μίνι εφημερίδα, παρουσιολόγιο μαθητών και εύρεση μέσου όρου τετράμηνων, κλπ.
(Δραστηριότητες Α' Λυκείου)

Στην Β΄ και την Γ΄ Λυκείου οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες (2 – 4 άτομα) και εκπόνησαν μία εργασία, το θέμα της οποίας επέλεξε κάθε ομάδα μόνη της (π.χ. Διατροφή, κάπνισμα, μόδα, κλπ).

Συγκεκριμένα, στα πρώτα μαθήματα οι μαθητές αποφάσισαν για το θέμα της εργασίας τους και έκαναν ένα πλάνο για τις ενότητες που θα περιλαμβάνει, τα εργαλεία που θα χρησιμοποιήσουν και πως, το χρόνο που χρειάζονται σε κάθε στάδιο εκπόνησης της εργασίας.

Στα επόμενα μαθήματα που ακολούθησαν άρχισαν την πρακτική εφαρμογή της εργασίας, αφού προηγουμένως γινόταν επίδειξη του εργαλείου – λογισμικού που χρησιμοποιούσαν κάθε φορά.

Οι εργασίες άρχισαν με τη συλλογή του υλικού (κείμενο, εικόνες, μουσική) που θα περιλάμβανε κάθε εργασία.

Η συλλογή του υλικού έγινε κατά 90-95 % από το διαδίκτυο, χρησιμοποιώντας τη μηχανή αναζήτησης Google, την Ελληνική Βικιπαίδεια, το you tube, κλπ και κατά 10-5 % από άλλες πηγές (π.χ. βιβλία, περιοδικά ,κλπ).

Ακολούθησε η επεξεργασία και μορφοποίηση του υλικού (κείμενο, εικόνες, μουσική) με τα κατάλληλα εργαλεία – λογισμικά που διαθέτει το εργαστήριο (word, picture manager, Nero).

Έπειτα, κάθε ομάδα έφτιαξε ένα μίνι ερωτηματολόγιο (4-5 ερωτήσεις) για το θέμα της, το μοίρασαν στους συμμαθητές του ίδιου τμήματος και έκαναν επεξεργασία των αποτελεσμάτων στο excel.

Στη συνέχεια, έφτιαξαν μία παρουσίαση της εργασίας τους στο PowerPoint και την παρουσίασαν στην ολομέλεια του τμήματος.

Είχαμε αρχίσει αλλά δεν ολοκληρώσαμε (αρχικά στάδια) τη δημιουργία ιστοσελίδων (χρήση html σε απλό κειμενογράφο και εμφάνιση αποτελέσματος σε μορφή ιστοσελίδας) με περιεχόμενο την εργασία τους.
(Δραστηριότητες Β΄και Γ΄Λυκείου)

Β) Παρατηρήσεις – Προβλήματα

Η ελευθερία που διαθέτει το αναλυτικό πρόγραμμα όσο αφορά τη διαμόρφωση των διδακτικών ενοτήτων, η εκπόνηση εργασιών σε ομάδες κα με ελεύθερη επιλογή θεμάτων, η μη πιστή τήρηση του σχολικού βιβλίου λειτούργησε αποδοτικά στην όλη μαθησιακή διαδικασία.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισα και αποτέλεσε πραγματικά τροχοπέδη τόσο σε μένα ως εκπαιδευτικός όσο και στην απόδοση των μαθητών ήταν η υποδομή του σχολικού εργαστηρίου πληροφορικής.

Το εργαστήριο διαθέτει 12 σταθμούς εργασίας και λειτουργούν με τα βίας η 8, από τους οποίους οι 3 συχνά κολλούσαν, έκαναν επανεκκινήσεις, δεν άνοιγαν καθόλου, κλπ, με αποτέλεσμα οι ομάδες που δούλευαν σε αυτούς τους σταθμούς να μην μπορούν να προχωρήσουν και να πηγαίνει όλη η μαθησιακή διαδικασία πίσω.

Είχα λοιπόν να κάνω μ’ ένα εργαστήριο που από την μία παρείχε ευρυζωνικότητα και από την άλλη παλαιωμένο εξοπλισμό, με αποτέλεσμα το 2ο να αποτελεί κατασταλτικό παράγοντα στις δυνατότητες που προσφέρει το 1ο.

Σε όλο αυτό το σκηνικό να προστεθεί ότι κάποια τμήματα αποτελούντων από 25 μαθητές γεγονός που δυσχέραινε ακόμα περισσότερο το διδακτικό μου έργο, καθώς δεν μπορούσα να βοηθήσω και να έχω τον έλεγχο ταυτόχρονα τόσων μαθητών.

Και το σημαντικότερο είναι ότι τα οικονομικά του σχολείου είναι όχι απλώς πενιχρά αλλά μηδενικά με αποτέλεσμα οι ελπίδες για καινούργιο εξοπλισμό να αποτελούν απλώς ελπίδες.

Καλό καλοκαίρι!!


Η καθηγήτρια Πληροφορικής του Γενικού Λυκείου Μοιρών

Ραμουτσάκη Ιωάννα ΠΕ19

1 σχόλιο:

Πανσεληνάς Γιώργος είπε...

Ιωάννα έθεσες νομίζω δύο κυρίαρχα ζητήματα:

Τις συμμετοχικές τεχνικές διδασκαλίας και
την αναγκαιότητα καλής λειτουργίας του εργαστηρίου Πληροφορικής.

Και με τα δύο θα ασχοληθούμε την καινούρια χρονιά.