Δευτέρα 13 Ιουλίου 2009

Απολογισμός της σχολικής χρονιάς 2008-2009 (ΓΕΛ Ασημίου)

Φέτος για πρώτη φορά έγινε χρήση του περιβάλλοντος της «Αλγοριθμικής» στην Α’ Λυκείου, στο μάθημα επιλογής με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Καταφέραμε να ολοκληρώσουμε αρκετές δραστηριότητες από διάφορα σενάρια της Αλγοριθμικής. Πολλά από τα παιδιά επέδειξαν ενδιαφέρον και οι έτοιμες δραστηριότητες πρόσφεραν τη δυνατότητα σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως επιπέδου, να ασχοληθούν. Βασίστηκα σχεδόν αποκλειστικά στις δραστηριότητες δίνοντας επιπλέον συνοδευτικό υλικό για αναφορά. Η γλώσσα των φυλλαδίων δραστηριοτήτων «ξένισε» λίγο αρχικά, όμως αυτό διορθώθηκε γρήγορα.
Ένα θέμα που τέθηκε από μερικά παιδιά ήταν να γίνεται η ενότητα αυτή στην επόμενη τάξη, ώστε να υπάρχει «συνέχεια» με το μάθημα της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον της Γ’ Λυκείου.

Επίσης στην Α’ Λυκείου φέτος λειτούργησε πολύ καλά το κομμάτι του μαθήματος που ασχοληθήκαμε με υπολογιστικά φύλλα. Επειδή στο μάθημα της «Τεχνολογίας» οι μαθητές συνήθως συντάσσουν και χρησιμοποιούν ερωτηματολόγια, στήριξα σχεδόν όλη την ενότητα στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή στατιστική επεξεργασία ερωτηματολόγιου. Φάνηκε από το ενδιαφέρον των μαθητών και την μετέπειτα ενασχόλησή τους με την εργασία στο μάθημα της «Τεχνολογίας» ότι η «σύνδεση» των δεξιοτήτων και των γνώσεων που απέκτησαν ήταν επιτυχημένη. Στην ενότητα αυτή του μαθήματος δουλέψαμε όλοι σε ένα ερωτηματολόγιο που είχα ετοιμάσει για το σκοπό του μαθήματος. Στο πρώτο μάθημα έγινε μια σύντομη σύνδεση με προηγούμενη γνώση στα υπολογιστικά φύλλα και διάγνωση των αναγκών των μαθητών. Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν συγκεκριμένες δυνατότητες των υπολογιστικών φύλλων, θεωρία και πρακτική εξάσκηση με το ερωτηματολόγιο. Οι απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο καταγράφηκαν από κάθε ομάδα χωριστά δίνοντας ένα προσωπικό τόνο στην εργασία και κάθε ομάδα εργάστηκε για την εξαγωγή στατιστικών στοιχείων και οπτικοποίηση των αποτελεσμάτων με γραφήματα, ανάλογα με το επίπεδο.

Στην Β’ Λυκείου λειτούργησε ξανά πολύ καλά η ενότητα των πολυμέσων στο μάθημα επιλογής. Ακολουθήσαμε το ίδιο πλάνο ανάπτυξης του μαθήματος όπως και πέρυσι (παρουσίαση & προγραμματισμός των εργασιών, εισηγήσεις & πρακτική εξάσκηση και εκπόνηση εργασίας και παρουσίασή της στην τάξη μετά από την προθεσμία παράδοσης των εργασιών). Υπενθυμίζουμε πως, όπως και πέρυσι έτσι και φέτος ένα σημαντικό ποσοστό των παιδιών δεν διέθετε προσωπικό ηλεκτρονική υπολογιστή και έτσι ήταν απαραίτητο να δοθεί αρκετός χρόνος εξάσκησης και εργασίας εντός των ωρών του μαθήματος.
Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς έγινε μια πολύ σύντομη (δύο ώρες) αλλά ταυτόχρονα πολύ υποσχόμενη ενασχόληση με τα Wikis έπειτα από το σεμινάριο για την χρησιμοποίηση των Blogs και Wikis στην εκπαιδευτική διαδικασία που πραγματοποιήθηκε για όλους τους συναδέλφους πληροφορικής. Στο σχολείο μας δεν είχαμε αξιοποιήσει τη χρήση wikis στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις εργασίες των μαθητών, όμως σίγουρα την επόμενη σχολική χρονιά θα τα αξιοποιήσουμε (είτε μέσα στα μαθήματα πληροφορικής είτε σε συνεργασία με άλλους καθηγητές).

Επίσης στη Β’ Λυκείου, στο μάθημα κατεύθυνσης Τεχνολογία Επικοινωνιών, έγινε εκτενής χρήση παρουσιάσεων που όπως αξιολόγησαν τα παιδιά έδωσε περισσότερο ενδιαφέρον στο μάθημα και ζήτησαν να επεκταθεί την επόμενη σχολική χρονιά. Από τις εργασίες των μαθητών περισσότερο ενδιαφέρον προκάλεσε όπως και πέρυσι η εργασία σχεδίασης με υπολογιστή, με χρήση του εργαλείου Google SketchUp (http://sketchup.google.com/).

Στην Γ’ Λυκείου ολοκληρώθηκε μια σειρά συνοδευτικού υλικού πάνω στο εκπαιδευτικό βιβλίο. Μέρος της σειράς αυτής σας αποστέλλω με την παράκληση για τις διορθώσεις σας, τις παρατηρήσεις σας, το σχολιασμό σας και, εφόσον αποφασίσετε να χρησιμοποιήσετε κάποιο από το υλικό αυτό, τη συνδρομή σας και κοινοποίηση των αλλαγών σας σε εμάς.


Σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού έργου στο σχολείο μας έχουμε να σημειώσουμε τα παρακάτω.
· Το σχολικό εργαστήριο πληροφορικής και εφαρμογών ηλεκτρονικών υπολογιστών χρησιμοποιείται συνεχώς σε όλα τα μαθήματα πληροφορικής (άλλωστε υπάρχει πρόβλημα χώρου στο σχολείο).
· Το εργαστήριο υπολογιστών διαθέτει παλαιωμένο εξοπλισμό ο οποίος δεν είναι καθόλου εύκολο να αντικατασταθεί λόγω των ιδιαίτερων οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει η ενιαία σχολική επιτροπή Γυμνασίου και Λυκείου Ασημίου. Γνωρίζουμε πως και άλλα σχολεία αντιμετωπίζουν δυσκολίες όμως στην περίπτωσή μας υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και η χρηματοδότηση πάρα πολύ ελλιπής. Φέτος καταφέραμε να λειτουργήσουμε επαρκώς χάρη στη δωρεά υπολογιστών (τεσσάρων εκ των οποίων εξακολουθούν να λειτουργούν τρεις, κυκλοφορίας 2001) από την Αγροτική Τράπεζα, μετά από παρέμβαση του προέδρου του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας. Του χρόνου η κατάσταση φαίνεται πως θα είναι ακόμη πιο δύσκολη. Είναι βεβαίως, όπως είχαμε σημειώσει και πέρυσι, ευτυχές το γεγονός ότι καταφέρνουμε να λειτουργήσουμε με δύο μαθητές ανά υπολογιστή, κατά κανόνα, με την έγκριση της προϊσταμένης αρχής.
· Το επίπεδο των μαθητών είναι γενικά καλό αλλά με μεγάλη διακύμανση καθώς κάποιοι από τους μαθητές μας δεν έχουν προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή και αυτό λειτουργεί επιβραδυντικά σε ορισμένες περιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνολικά υπάρχει ενδιαφέρον από τους μαθητές και καλή συμπεριφορά. Πρέπει όμως να αναφέρουμε ξανά το αρνητικό στοιχείο της μη προσμέτρησης του βαθμού των μαθημάτων επιλογής που οδηγεί κάποιους μαθητές στην επιλογή τους ακριβώς για αυτό το λόγο γεγονός που δυσκολεύει την εκπαιδευτική διαδικασία.
· Σε σχέση με τα βιβλία και το αναλυτικό πρόγραμμα δεν έχουμε να συμπληρώσουμε κάτι παραπάνω από τα ήδη γνωστά θέματα, όπως είχαμε σημειώσει και πέρυσι. Φαίνεται όμως σχεδόν επιτακτικό πλέον ότι όλο το υλικό που χρησιμοποιείται στην εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει να βρίσκεται «online» και να αξιοποιείται «online». Φυσικά σε ένα σχολικό περιβάλλον όπου αρκετοί μαθητές δεν έχουν προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή – πόσο μάλλον άμεση πρόσβαση – χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή να μην δημιουργήσουμε «αδυναμίες» στους ‘μη έχοντες’ μαθητές και, τελικά, «αντιπάθεια» στο μάθημα αλλά ταυτόχρονα και αντίστοιχα ιδιαίτερη προσοχή στην καλλιέργεια της μεθοδικότητας στην αξιοποίηση αυτών των «εργαλείων».

Με εκτίμηση,


Ο καθηγητής πληροφορικής
Σταύρος Παπαδάκης


Ο Διευθυντής
Δημήτριος Γρηγορίου
ΠΕ19 ΠΕ04 Φυσιογνώστης
Διευθυντής ΓΕ.Λ. Ασημίου

Δεν υπάρχουν σχόλια: