Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

Απολογισμός σχ. Έτους 2008-2009 (13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου)

Καλημέρα σε όλους τους συναδέλφους και όλες τις συναδέλφισσες!
Ονομάζομαι Αντιγόνη Καμπουρέλη και είμαι νέο μέλος στο ιστολόγιό μας, το οποίο το παρακολουθώ τακτικά, αλλά δεν έτυχε έως τώρα να συμμετάσχω και εγώ με κάποια ανάρτηση. Διδάσκω Πληροφορική από το 1994 στα Γυμνάσια του Ηρακλείου και τα τελευταία 12 έτη στο 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου ( στον ‘Αϊ Γιάννη).

Μετά από την προτροπή του Γιώργου Πανσεληνά αποφάσισα να γράψω και εγώ μερικές μου σκέψεις που αφορούν την διδασκαλία του μαθήματος Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και τις οποίες ήθελα να μοιραστώ με σας.

Φέτος (2008-2009) δίδαξα σε όλα τα 6 τμήματα της Α΄ τάξης (12 ώρες) και σε ένα τμήμα της Γ΄ τάξης (2 ώρες) και βέβαια είχα την υποχρεωτική 3-ωρη απασχόληση στο Εργαστήριο Πληροφορικής ως υπεύθυνη του Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.

Πρώτα το θέμα του «νέου βιβλίου» (Α. Αράπογλου, Χ. Μαβόγλου, Η. Οικονομάκης, Κ. Φύτρος)

Όλοι νομίζω πως αρχικά χαρήκαμε όταν είδαμε πως μειώθηκε κάπως ο τεράστιος όγκος της Διδακτέας Ύλης, σε σχέση βέβαια με το προηγούμενο (μεγάλο μπλε) βιβλίο, αλλά και ή ίδια εμφάνιση του βιβλίου έγινε πιο ελκυστική για τα παιδιά αυτής της ηλικίας. Αυτή βέβαια ήταν η αρχική μου εντύπωση μόλις πρωτοξεφύλλισα το νέο αυτό βιβλίο με πολύ χαρούμενη εικονογράφηση.
Στην πράξη όμως γρήγορα άλλαξα γνώμη ως προς το μικρό όγκο ύλης, αφού είδα ότι δεν μπορώ με τίποτα να υλοποιήσω το χρονοσχεδιασμό που προτείνεται στο Βιβλίο Καθηγητή (βλέπε σελ. 15 για την Α΄ Τάξη, σελ. 67 για την Β΄ Τάξη και 103 για την Γ΄ τάξη). Προτίμησα λοιπόν να κάνω όσο πιο καλό μάθημα μπορώ και με τον ρυθμό που αντέχουν τα 13χρονα παιδιά κι ας μην τα προλάβω όλα.
Στη Α΄ τάξη κατάφερα μόνο να διδάξω αρκετά καλά νομίζω τα παρακάτω κεφάλαια:

Το 1ο: Βασικές έννοιες της Πληροφορικής και το 2ο: Το Υλικό του ΗΥ - ολόκληρα σε όλα τα τμήματα

Το 3ο: Εργονομία και 4ο: Ιστορία ΗΥ τα κατάφερα μόνο στα 2 τμήματα.

Το 5ο: Γνωριμία με το Λογισμικό, το 6ο: Γ.Π.Ε. ολόκληρα σε όλα τα τμήματα

Το 7ο: Ιοί και το 8ο : Πειρατεία Λογισμικού μόνο σε 2 τμήματα

Το 9ο: Ζωγραφική και το 10ο: Επεξεργασία Κειμένου - ολόκληρα σε όλα τα τμήματα και με περισσότερα παραδείγματα απ’ ότι έχει το βιβλίο. Τα παιδιά μάθανε πολλές χρήσιμες τεχνικές για τις Εργασίες των άλλων μαθημάτων (Τεχνολογία, Γεωγραφία ) και πρέπει να πω ότι σε αυτά τα δύο κεφάλαια απόλαυσαν πιο πολύ την χρήση του ΗΥ και δημιούργησαν τα δικά τους αριστουργήματα, χωρίς το άγχος της «θεωρίας των υπόλοιπων κεφαλαίων». Επισυνάπτω μια άσκηση στο Word, με την «Κρητική Μαντινάδα» που όπως διαπίστωσα άρεσε αρκετά στα παιδιά.

Και τις ενότητες: 4η (Διαδίκτυο ) και 5η (ΗΥ στη ζωή μας) τις άφησα για την Β’ τάξη, γιατί απλούστατα τέλειωσαν τα μαθήματα….(περίπου 22 με 24 μαθήματα ανά τμήμα). Κλείσαμε μια εβδομάδα μετά τις Διακοπές του Πάσχα, αφού ήμασταν και Βαθμολογικό Κέντρο).


Βέβαια, όταν κάναμε ασκήσεις που απαιτούσαν κάποια αναζήτηση στο Διαδίκτυο έπρεπε και εκεί να πω κάποια στοιχειώδη πράγματα για τον Παγκόσμιο Ιστό, διευθύνσεις και αναζήτηση, αν και όπως διαπίστωσα για τα περισσότερα παιδιά αυτά ήταν ήδη «παιχνιδάκι».

Επίσης νομίζω πως ένα από τα δύσκολα και λεπτά προβλήματα που έχουμε οι περισσότεροι όταν γίνονται ασκήσεις στη χρήση του Διαδικτύου είναι να κρατήσουμε τα παιδιά απασχολημένα με τους επιλεγμένους ιστότοπους που τους προτείνουμε και όχι να καταφέρνουν να μας "ξεγελάνε" και να προσπαθούν "όπως-όπως" να ξεφορτωθούν γρήγορα την άσκηση για να "σερφάρουν" στη συνέχεια εκεί που θέλουν, χωρής την έγκρισή μας. Πολλές φορές χρειάστηκε να επιστρατεύσω όλη μου την φαντασία και ευρηματικότητα ώστε να τους αποτρέψω από αυτές τις επιλογές.

Στην Γ΄ τάξη το κυριότερο πρόβλημα φέτος ήταν αυτό του «Παλαιού βιβλίου», γιατί όπως ξέρουμε υπήρχε μια προτροπή η φετινή Γ΄ τάξη να διδαχθεί «Προγραμματισμό» περισσότερο με Logo παρά με Basic ή Ψευδογλώσσα , μη έχοντας όμως το «νέο βιβλίο». Γι’ αυτό αποφασίσαμε με τη συνάδελφό μου να εφαρμόσουμε ένα μικτό σύστημα. Συγκεκριμένα η θεωρία περί αλγορίθμων και προγραμματισμού από το Παλαιό Βιβλίο (αφού αυτό είχαν επίσημα οι μαθητές) και η πρακτική εφαρμογή γνώσεων να γίνει σε διάφορα «Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα» ( Basic, MSW-Logo, MicroWorldsPro – Logo ), όπου θα χρησιμοποιηθεί μερικώς και «Νέο βιβλίο».

Το σχέδιο αυτό το υλοποιήσαμε σε 3 στάδια:

1ο στάδιο: QUICK BASIC

Παραδείγματα λύσεων απλών προβλημάτων (όχι μόνο μαθηματικών) σε Quick Basic. Εδώ μάθαμε τις εντολές Εισόδου, Εξόδου, Εκχώρησης, τις έννοιες : μεταβλητή, δομή επιλογής και επανάληψης.
Επισυνάπτω μερικά παραδείγματα ασκήσεων σε QuickBasic, που ήταν αρκετά κατανοητά στα παιδιά.

2ο στάδιο: MSW- Logo (εντολές της Logo στα αγγλικά )

Σταδιακή παρουσίαση της γλώσσας MSW- Logo και των δυνατοτήτων σχεδίασης σύμφωνα με την Γεωμετρία της Χελώνας ( με φωτοτυπίες βασικών εντολών ).
Επισυνάπτω παραδείγματα σε MSW- Logo που είχαν επιτυχία και τα ξεχώρισαν τα ίδια τα παιδιά.

3ο στάδιο: MicroWorldsPro – MicroWorldsPro – Logo (εντολές της Logo στα ελληνικά )

Παρουσίαση του νέου περιβάλλοντος σε σχέση με αυτό που γνώρισαν πριν και εκμάθηση των αντίστοιχων ελληνικών εντολών της Logo. Επίσης εδώ τα παιδιά διαπίστωσαν και άλλες δυνατότητες που δεν είδαν στο προηγούμενο στάδιο (Πολλαπλές χελώνες, Γραφικά, Μουσική κλπ).
Σ’ αυτό το στάδιο δόθηκαν αρκετές ασκήσεις τόσο από το Νέο Βιβλίο όσο και από άλλες πηγές.
Επισυνάπτω παραδείγματα σε MicroWorldsPro – Logo που έκαναν μεγάλη εντύπωση στα παιδιά (αφού με πολύ χαρά δημιούργησαν σχεδόν σκηνές κινούμενων σχεδίων!)

Τελικά τα παιδιά κατάλαβαν την έννοια «Προγραμματιστικού Περιβάλλοντος» αφού είχαν γνωρίσει ήδη τρία διαφορετικά περιβάλλοντα και όπως διαπιστώσαμε δεν είχαν πρόβλημα να τα μπερδέψουν. Μάλιστα στο τέλος συγκρίναμε τις Εντολές Εισόδου, Εξόδου και Εκχώρησης στην Basic και στη Logo.


Επίσης μεγάλη βοήθεια είδαμε από τη χρήση του Λογισμικού «Πληροφορική για Α΄, Β΄και Γ΄ Γυμνασίου» της εταιρίας «Κόρυμβος», όπου πολλές φορές προτρέπαμε τα παιδιά να μελετήσουν διάφορες ενότητες, ειδικά αυτές για τον «Προγραμματισμό».

Γενικά μπορώ να πω ότι αυτή η Σχολική Χρονιά πέρασε με λιγότερα προβλήματα σε σχέση με την προηγούμενη, αλλά δεν ήταν δυνατό να διδαχθεί όλη η διδακτέα ύλη, γεγονός που διαπιστώνουν όπως βλέπω και άλλοι συνάδελφοί μου.

Επισυνάπτω επίσης ένα Σταυρόλεξο Πληροφορικής, που το είχα σχεδιάσει πριν κάμποσα χρόνια και είδα ότι άρεσε στα παιδιά. Υπάρχει μεγάλο και μικρότερο σταυρόλεξο (χρησιμοποιούνται και αγγλικοί και ελληνικοί όροι). Νομίζω πως πρέπει να μοιραζόμαστε μεταξύ μας τις καλές και επιτυχημένες ιδέες στην διδασκαλία για να πάει ο κλάδος μας πιο μπροστά και το μάθημα της «Πληροφορικής» να πάρει επιτέλους τη θέση που του αρμόζει !


Αυτά είχα να πω,
Εύχομαι Καλό Καλοκαίρι σε όλους σας, Καλή Ξεκούραση και Καλή Δύναμη για την επόμενη χρονιά !!!

Αντιγόνη Καμπουρέλη
ΠΕ20 – 13ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: