Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2008

ΗΛΦ - Συνάρτηση Μέσου Όρου

Σχέδιο Μαθήματος
Τίτλος: Χρήση συνάρτησης Μέσου Όρου

Τάξη: Γ’ Γυμνασίου

Εκτιμώμενη διάρκεια: Μία (1) διδακτική ώρα

Διδακτικοί στόχοι
Μετά το τέλος του μαθήματος οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν:
· να εξηγούν πότε χρειάζεται η χρησιμοποίηση της συνάρτησης Μ.Ο.
· να χρησιμοποιούν τη συνάρτηση Μ.Ο.
· να επιλέγουν και να χρησιμοποιούν τα σωστά ορίσματα της συνάρτησης Μ.Ο.
· να είναι θετικά διακείμενοι ως προς τη χρήση συναρτήσεων

Εκτίμηση των γνωστικών δυσκολιών των μαθητών:
· Οι μαθητές έχουν εξοικειωθεί με το περιβάλλον των Ηλεκτρονικών Λογιστικών Φύλλων (ΗΛΦ) π.χ. κελιά, αναφορές κλπ
· Οι μαθητές ήδη γνωρίζουν την έννοια του μέσου όρου από τα μαθηματικά
· Υπάρχει δυσκολία στην επαλήθευση ορθής λειτουργίας

Παιδαγωγική προσέγγιση
· Στην εισαγωγή χρησιμοποιούνται ερωτήσεις-απαντήσεις.
· Οι μαθητές δουλεύουν ατομικά ή/και ομαδοσυνεργατικά (ομάδες των 2-3 μαθητών).
· Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι καθοδηγητικός και υποστηρικτικός των δραστηριοτήτων των μαθητών.
· Η χρήση της συνάρτησης του μέσου όρου εισάγεται με επίδειξη,

Μέσα διδασκαλίας
Λογισμικό επεξεργασίας ΗΛΦ (π.χ. Excel)
Φύλλο εργασίας των μαθητών

Φάσεις
1. Εισαγωγή
α) Δίνεται ένα έτοιμο φύλλο εργασίας (πρώτο φύλλο στο συνημμένο αρχείο).
Τα δεδομένα αντιστοιχούν σε πίνακα μαθητών και βαθμολογιών σε δύο μαθήματα: Πληροφορική και Τεχνολογία.
Το ζητούμενο είναι η εξαγωγή του μέσου όρου.
Παρατηρήσεις:
- επιλέχθηκε η δύαδα αυτή των μαθημάτων καθώς είναι παράδειγμα άμεσα συνδεδεμένο με τη σχολική τους πραγματικότητα.
- τα δεδομένα πρέπει να είναι προσεκτικά σχεδιασμένα έτσι ώστε οι Μ.Ο. να μην έχουν δεκαδικά (και η μορφοποίηση αντίστοιχα).
β) Υπενθυμίζεται η μαθηματική έννοια του μέσου όρου: (α+β) / 2
γ) Υπενθυμίζεται η χρήση τύπων στο ΗΛΦ: στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει στο κελί E4 να πληκτρολογηθεί ο τύπος =(C4+D4) / 2




2. Νέα στοιχεία
Εισάγεται η έννοια της συνάρτησης στο ΗΛΦ από το πλήκτρο Σ, επιλέγοντας τα κατάλληλα ορίσματα.
α) Γίνεται πρώτα επίδειξη από τον καθηγητή σε ένα κελί.
β) μετά γίνεται εφαρμογή από τους μαθητές στο δικό τους φύλλο εργασίας για όλα τα κελιά.
Παρατήρηση
- η εφαρμογή της συνάρτησης γίνεται χωρίς χρήση αυτόματης συμπλήρωσης (πρέπει να επιλέξουν οριζόντια τα ορίσματα).

3. Εμπέδωση
α) Οι μαθητές μπορούν να αλλάξουν τις τιμές (βαθμολογίες επιμέρους μαθημάτων) και να δουν πώς αμέσως αλλάζει και ο μέσος όρος.
β) Οι μαθητές μπορούν να συμπληρώσουν τους Μ.Ο. και ανά μάθημα (και κάθετα)
γ) Ως επανάληψη και εμπέδωση γίνεται παρατήρηση και επεξήγηση της σύνταξης της συνάρτησης (από τη γραμμή τύπων)
δ) Επειδή πολύ συχνά, όταν οι μαθητές ακούν Μ.Ο. σκέφτονται αμέσως (α+β)/2 (και όχι /3 ή /ν) υπάρχουν και τα 2 επόμενα φύλλα εργασίας
- δεύτερο φύλλο εργασίας με Μ.Ο. 3 μαθημάτων (π.χ. Άλγεβρα, Γεωμετρία, Μαθηματικά Κατεύθυνσης)


- τρίτο φύλλο εργασίας με όλα τα μαθήματα και εφαρμογή ανά μαθητή και μάθημα (οριζόντια και κάθετα)



Ευνόητο ότι τα παραπάνω ισχύουν τόσο για Microsoft Excel όσο και για ανοικτό λογισμικό π.χ. του OpenOffice.


Τροποποιήστε ελεύθερα!

Παρακαλώ αν έχετε παρατηρήσεις για βελτίωση,
στείλτε τις στην Αφροδίτη Μιχαηλίδη (mail amichail@sch.gr)

1 σχόλιο:

Periklis Georgiadis είπε...

Η έννοια του μέσου ορου για διακριτές μεταβλητές είναι:
(άθροισμα τιμών) / (πλήθος τιμών)

π.χ., όταν ένα βαθμός απουσιάζει, ο μ.ο. προκύπτει από τους υπολοίπους.

Συνεπώς, θα ήταν προτιμότερο να διδαχθεί είτε η average() απευθείας, είτε οι sum() και count() με τον μέσος όρο ως το πηλίκο τους.