Τετάρτη 25 Ιουνίου 2008

Απολογισμός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς

ΘΕΜΑ:      «Απολογισμός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς»

ΣΧΕΤΙΚΑ:  Α.Π.217/22-06-2008/ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ/Δ.Ε Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

             

Σύμφωνα με το παραπάνω σχετικό, σας ενημερώνουμε παρακάτω για σενάρια μαθημάτων που λειτούργησαν αποδοτικά στο σχολείο μας κατά την σχολική χρονιά 2007 – 2008 και παρατηρήσεις μας σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού έργου.

 

Α) Σενάρια μαθημάτων που λειτούργησαν αποδοτικά στο σχολείο μας κατά την σχολική χρονιά 2007 – 2008.

 

Στην Α Λυκείου ένα από τα μαθήματα που λειτούργησε καλά ήταν η χρήση του επεξεργαστή κειμένου (MS Word) σαν μηχανή προγραμματισμού. Το μάθημα έγινε σε δύο ώρες ακολουθώντας τον παρακάτω γενικό κορμό. Οι μαθητές έκαναν μια μικρή επανάληψη στην επεξεργασία κειμένου φτιάχνοντας μια πρόσκληση. Ακολούθησε εισήγηση, συζήτηση σχετικά με την δυνατότητα προγραμματισμού των υπολογιστών και επίδειξη δημιουργίας μακροεντολής στο Word. Ακολούθησε η επεξεργασία της μακροεντολής όπου γνωρίσαμε δύο βασικές εντολές για είσοδο στοιχείων (prompt) και έξοδο / εμφάνιση εντός του κειμένου. Το μάθημα ολοκληρώθηκε με πειραματισμό και ολοκλήρωση της πρόσκλησης ώστε να εισάγεται «διαλογικά» το όνομα του παραλήπτη στο κείμενο στης πρόσκλησης.

 

Επίσης στην Α Λυκείου προσπαθήσαμε να κάνουμε μια διαθεματική εργασία με τον συνάδελφο Τσιγαρίδα Λάμπρο, ΠΕ04. Οι μαθητές είχαν ήδη ανακεφαλαιώσει τις βασικές λειτουργίες του Excel – άλλες γνώριμες από παλαιότερα, άλλες εκ νέου – τύπους, αναφορές, αυτόματη συμπλήρωση, γραφήματα και είχε προηγηθεί και μάθημα για την διασύνδεση και ενσωμάτωση αντικειμένων όπου είχαν δημιουργήσει γράφημα που μετέφεραν στο Word με και χωρίς σύνδεση αντικειμένου. Είχαν λοιπόν αντίληψη του συνολικού πλάνου «εκμετάλλευσης» αυτών των λειτουργιών. Με τον συνάδελφο, ο οποίος τους δίδασκε Φυσική, καταλήξαμε σε μια εργασία μελέτης βολής βλήματος (σενάριο βολής από αεροπλάνο σε κινούμενο στόχο) όπου διάφορα ζητούμενα μπορούσαν να προκύψουν από πειραματική μελέτη της κίνησης. Το ζητούμενο ήταν να προκύψει η ανάγκη χρήσης υπολογιστικού εργαλείου για να βοηθήσει τους μαθητές στην μελέτη της βολής και η σύνταξη της εργασίας και των συνοδευτικών γραφημάτων στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η εργασία προκάλεσε το ενδιαφέρον όλων των μαθητών αλλά υπήρξε μεγάλη δυσκολία στους μαθητές που δεν είχαν πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και εκτός σχολείου.

 

Στην Β Λυκείου ολόκληρη η ενότητα των Πολυμέσων παρουσιάζει ενδιαφέρον για τους μαθητές (κάθε χρονιά) γιατί συνδυάζεται με εργασία που επιλέγουν μόνοι τους. Συγκεκριμένα, από την αρχή της ενότητας των πολυμέσων γίνεται γνωστό ότι το θέμα της εργασίας θα είναι ελεύθερο και παρουσιάζεται ο συνοπτικός προγραμματισμός της εργασίας. Στα επόμενα μαθήματα πραγματοποιείται συνδυασμός εισήγησης στα θέματα που πραγματεύεται το σχολικό βιβλίο (δομικά στοιχεία πολυμέσων, φάσεις ανάπτυξης κλπ), επίδειξης στο προγραμματιστικό περιβάλλον (Powerpoint) και πρακτικής εφαρμογής κυρίως πάνω στην εργασία τους. Υπενθυμίζουμε πως αρκετοί από τους μαθητές μας δεν έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή. Με το τέλος του κύκλου των μαθημάτων δίδεται τελική προθεσμία για την ολοκλήρωση της εργασίας και προγραμματισμός των παρουσιάσεων των εργασιών σε όλη την τάξη.

 

Στο μάθημα της Τεχνολογίας Επικοινωνιών, ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι μαθητές για τον τεχνικό σχεδιασμό όταν πειραματιστήκαμε με το εργαλείο σχεδιασμού Google ScetchUp (http://sketchup.google.com/). Αν και δεν αφιερώθηκε πολύς χρόνος, μία μικρή επίδειξη αρκούσε για να πειραματιστούν οι μαθητές σχεδιάζοντας ένα ενδεικτικό πλάνο των δύο ορόφων του σχολείου μας.

 

Αξίζει πιστεύω να αναφερθεί και το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των μαθητών για το κομμάτι του μαθήματος που αφορά στα Δίκτυα, όπου εστιάζουμε σε χρήσεις στον παγκόσμιο ιστό. Φέτος, με την λειτουργία ευρυζωνικής πλέον σύνδεσης στο εργαστήριο υπολογιστών, είχαμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε για εργασίες τους πάνω στο web. Έτσι είχαμε τη δυνατότητα να δούμε σύγχρονες εφαρμογές των ηλεκτρονικών υπολογιστών, να ικανοποιήσουμε το προσωπικό ενδιαφέρον πολλών μαθητών και να μοιραστούμε γνώσεις και δεξιότητες στον παγκόσμιο ιστό αλλά και σκέψεις γύρω από τις δυνατότητες.

 

Β) Παρατηρήσεις σχετικά με την εκτέλεση του διδακτικού έργου.

 

Συνολικά η μαθησιακή διαδικασία είναι καλή, γεγονός στο οποίο συνεισφέρει και το αναλυτικό πρόγραμμα, η σχετική ελευθερία στην διαμόρφωση των διδακτικών ενοτήτων, η επιλογή θεμάτων εργασιών από τους ίδιους τους μαθητές και η εργασία των μαθητών συνήθως σε ομάδες. Ειδικά για το σχολείο μας μπορούμε αβίαστα να συμπεριλάβουμε στους θετικούς παράγοντες και την συνολικά καλή εικόνα των μαθητών σε επίπεδο συμπεριφοράς, θέλησης για μάθηση και ενδιαφέροντος. 

 

Σε σχέση με τα διδακτικά εγχειρίδια και βιβλία πιστεύω πως όσα έχουν αναφερθεί στις συναντήσεις μας και η γενικά διαμορφωμένη άποψη γύρω από τα σχολικά βιβλία των μαθημάτων πληροφορικής ισχύει. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων είναι απαραίτητη η παροχή συνοδευτικού υλικού στους μαθητές, όπως ενημερωμένο και επικαιροποιημένο υλικό μελέτης (σημειώσεις, παραπομπές και άλλες πηγές) για διδακτικές ενότητες, ασκήσεις ή σχέδια εργασιών. Αυτό είναι φυσιολογικό και απαραίτητο και δεν αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση για την ειδικότητά μας. Θεωρώ όμως πως ειδικά στον χώρο της πληροφορικής είναι περισσότερο απαιτητική η διαδικασία δημιουργίας ή εντοπισμού εκπαιδευτικού υλικού κυρίως λόγω των παρακάτω παραγόντων.

-   Οι μαθητές ζουν σε ένα περιβάλλον όπου συχνά πληροφορική και «gadgets» θεωρούνται ένα και έτσι είναι δύσκολο να ερεθίσεις το ενδιαφέρον τους σε ένα περιβάλλον με σχετικά παλαιωμένο εξοπλισμό. Γενικά υπάρχει μια, αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι, καταναλωτική προσέγγιση στην πληροφορική στο σύνολό της. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει θετικά για όλα τα μαθήματα πληροφορικής εάν υποστηρίζεται η μαθησιακή διαδικασία από εργαστήρια που μπορούν να συμβαδίζουν με την τρέχουσα εξέλιξη. Θα αναφέρω χαρακτηριστικά ότι η εισαγωγή της ευρυζωνικότητας στα σχολεία έπαιξε σημαντικό ρόλο στα μαθήματα επιλογής Α και Β τάξης, ανέβασε το επίπεδο του μαθήματος και το ενδιαφέρον των μαθητών αφού έδωσε τη δυνατότητα οι μαθητές να ασχοληθούν πιο αποδοτικά με θέματα – εργασίες που τους ενδιέφεραν.

-   Αρκετοί, ακόμη και τώρα, μαθητές επιλέγουν τα μαθήματα επιλογής πληροφορικής διότι δεν προσμετρούνται στον μέσο όρο τους ή επειδή δεν είχαν άλλη επιλογή. Ευτυχώς οι περιπτώσεις των καθολικά αδιάφορων μαθητών είναι ελάχιστες στο σχολείο μας και έτσι δεν προκαλείται ιδιαίτερο πρόβλημα. Οι διαφορετικές όμως προσδοκίες των μαθητών δυσκολεύουν το έργο μας για ένταξή τους στην μαθησιακή διαδικασία και για ενεργοποίηση του ενδιαφέροντός τους.

-   Υπάρχει γενικά μεγάλη ανομοιογένεια στο επίπεδο εξοικείωσης των μαθητών στην πληροφορική. Αυτό καθιστά ιδιαίτερα σημαντικό το ρόλο του εργαστηρίου αφού είναι για αρκετούς μαθητές το μοναδικό σημείο που μπορούν να ασχοληθούν με υπολογιστές.

 

Τέλος, σχετικά με τις υποδομές και το σχολικό εργαστήριο πληροφορικής και εφαρμογών ηλεκτρονικών υπολογιστών, αντιμετωπίζουμε κάποιες δυσκολίες που προσπαθούμε να ξεπεράσουμε. Οι δυσκολίες αφορούν κυρίως δυσλειτουργίες των υπολογιστών που οφείλονται στην παλαίωσή τους και που με δυσκολία αντιμετωπίζουμε αφού τα οικονομικά περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα. Με κόπο καταφέραμε να προμηθευτούμε μόλις δύο ηλεκτρονικούς υπολογιστές και UPS τα δύο τελευταία χρόνια. Το αποτέλεσμα είναι πως αντί για δώδεκα σταθμούς εργασίας έχουμε μόνο έξι που λειτουργούν σταθερά (3 ακόμη παρουσιάζουν έντονα προβλήματα αλλά μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά), γεγονός που επηρεάζει τον μέγιστο αριθμό μαθητών σε ένα τμήμα. Ευτυχώς το σχολείο μας δεν έχει μεγάλο αριθμό μαθητών και όταν διασπούμε τμήματα για να έχουμε δύο μαθητές ανά υπολογιστή δεν υπάρχει αντίρρηση μέχρι σήμερα από την διεύθυνση.

 

 

Με εκτίμηση και θερμούς χαιρετισμούς,

 

 

Ο καθηγητής πληροφορικής   Ο Διευθυντής

 

 

           Σταύρος Παπαδάκης        Δημήτριος Γρηγορίου

               ΠΕ19               ΠΕ04 Φυσιογνώστης

                               Διευθυντής ΓΕ.Λ. Ασημίου

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: